0681724008 babbelenmet@lurz.nl

mijn werkwijze

Hoe komt zo’n tekst nou tot stand?

Iedere tekstschrijver hanteert een eigen werkwijze. Wie denkt dat een tekst zomaar op papier staat, slaat de plank volledig mis. Ook al leer je schrijven in groep drie van de basisschool, er komt heel wat meer bij kijken om dat goed te doen. Om de juiste woorden op papier te krijgen, moet je als tekstschrijver weten waarover je schrijft. Graag vertel ik je meer over mijn werkwijze. Zo krijg je een beter idee van wat er allemaal nodig is om tot een tekst te komen. Schept op voorhand duidelijkheid voor alle betrokken partijen.

De korte versie

Voor de vlugge mens die aan een half woord genoeg heeft, vertel ik hier eerst de korte versie van mijn werkwijze als tekstschrijver. Deze is opgedeeld in vijf verschillende fases:

  1. De ontmoetingsfase
  2. De zwart op wit fase
  3. De praktijkfase
  4. De controlefase
  5. De eindfase

Tijdens de eerste stap leren we elkaar kennen. We bespreken jouw vraagstuk en het gewenste eindresultaat. Ook bespreken we de al aanwezige informatie en op welke manier we de ontbrekende informatie gaan inwinnen. In de tweede stap, de zwart op wit fase, leg ik alle besproken punten vast en maak een offerte op met bijbehorende urenindicatie. Ook mogelijke randzaken zet ik hier op papier. Als laatste spreken we deadline(s) met elkaar af.

Na het afspreken en inplannen, is het tijd om aan de slag te gaan. Ik voer het afgesproken onderzoek uit en schrijf op basis van alle ingewonnen informatie een eerste versie. Deze lees ik een dag later nog eens na, pas wat zinnen aan en stuur deze op naar jou. Jij leest de tekst, geeft correcties en feedback door en passt deze versie terug naar mij. Op basis van de feedback schrijf ik een tweede versie. Dit proces herhaalt zich op basis van het aantal afgesproken correctierondes.

Uiteindelijk ontstaat een laatste versie zo vlak voor of op de afgesproken deadline. Je publiceert de tekst op de afgesproken manier. Vervolgens factureer ik het afgesproken bedrag aan jou. Het liefst werk ik met een aanbetaling van 30% vooraf en 70% achteraf, maar daarin is altijd overleg mogelijk. Na de publicatie van de tekst kijk ik vol verwachting uit naar onze volgende samenwerking. 

Ik kan Lars aanbevelen voor het schrijven van teksten, artikelen of blogs. Lars heeft alle webteksten herschreven voor onze website: Pestpectief.nl. Lars is vriendelijk en makkelijk benaderbaar. We hadden een harde deadline voor onze teksten. Wat een opluchting dat we Lars hebben ingeschakeld: onze teksten waren tijdig geschreven, goed en hij weet de belangrijke aspecten van onze teksten te benadrukken.

Raiko Olde Boerrigter

Medeoprichter, Pestpectief

De lange versie

Hierboven vind je kort en beknopt de manier waarop ik te werk ga. Toch komt er inhoudelijk meer bij kijken en voor de liefhebber volgt nu de lange versie. Zo weet je op voorhand nog beter of mijn manier van werken rijmt met de jouwe. Voor vragen mag je me natuurlijk altijd bellen of een mailtje sturen. Tot die tijd, veel leesplezier:

1. De ontmoetingsfase

Wanneer twee mensen elkaar ontmoeten, wordt elk door de ander veranderd, dus je hebt twee nieuwe mensen.
John Steinbeck, auteur en Nobelprijswinnaar literatuur

U heeft één nieuw bericht ontvangen

Schrijven doe ik veel voor mezelf, maar nog liever voor een ander. Vaak gebeurt dat op basis van een opdracht die ik ontvang. Bijvoorbeeld van jou. Net als ieder ander bedrijf, ontvang ik mijn opdrachten via verschillende kanalen. Hier volgen enkele voorbeelden van hoe ik tot opdrachten kom:

  • Een ontvangen WhatsApp bericht omdat iemand mijn naam via via heeft gekregen.
  • Chatbericht via LinkedIn of Facebook naar aanleiding van een geplaatst bericht door mij.
  • Mail vanuit het contactformulier op mijn site met een verzoek.

Op zo’n moment begint het direct te kriebelen bij mij. Wie is de persoon die mij nodig heeft? In welke branche werkt deze persoon? Wat is het te behandelen vraagstuk en naar welke eindproduct is deze persoon op zoek? Mijn intrinsieke nieuwsgierigheid wakkert direct aan bij ieder nieuw verzoek. Meteen vliegen tientallen vragen door mijn hoofd en wil ik alles tot in het kleinste detail weten. Toch heb ik mezelf aangeleerd om kalm te blijven op deze momenten. Er dient nog flink wat te gebeuren voordat het verzoek daadwerkelijk een opdracht is.  

Kennismaken met elkaar

Over het algemeen reageer ik vrij snel op een binnengekomen verzoek. Allereerst plan ik een (video)belafspraak met je in om kennis te maken. Kennismaken met een nieuw persoon in een voor mij soms totaal onbekende branche vind ik echt fantastisch. Mezelf onderdompelen in een wereld waar ik (nog) niks van afweet, maar straks toch iets over mag schrijven. Dat is zeker tijdrovend, maar zo creëer ik mijn dopamine. Tijdens het kennismakingsgesprek gaan we dieper op jouw vraagstuk in. Klopt het vraagstuk dat je aan mij voorlegt namelijk wel? De volgende vragen staan centraal tijdens onze kennismaking:

  • Wie ben je?
  • Waar werk je voor?
  • Wat zoek je precies?
  • Wat is het doel daarvan?
  • Waarom wil je dat doel bereiken?
  • Hoe kan ik je daarbij helpen?

Tijdens onze kennismaking sijpelt de eerste informatie al binnen. Soms verandert het vraagstuk tijdens de kennismaking, omdat we samen met elkaar in gesprek gaan. Graag denk ik met je mee over wat je precies zoekt en daar passen we het eindproduct op aan. Ook komt naar voren welke informatie al bekend is om tot het gewenste product te komen. Des te belangrijker is de informatie die nog ontbreekt om het einddoel te bereiken. Hoe gaan we dat einddoel verkrijgen?

De mogelijke eindresultaten bespreken

Afhankelijk van het vraagstuk waarmee je zit en de punten die we met elkaar bespreken, komen we tot mogelijke eindresultaten. Ben je op zoek naar nieuwe webteksten? Regel ik voor je. Liever een reeks blogs over je bedrijf? Mag ook. Toch een achterliggende database opzetten met interessante SEO-termen? Geen enkel probleem. Afhankelijk van het eindresultaat dat je wilt behalen, kijken we naar de informatie die nodig is om dat doel te bereiken. Welke informatie is al aanwezig en waar schort het nog aan? Samen bedenken we de beste manier om tot de juiste hoeveelheid informatie te komen. Zo realiseer ik daarna het geschetste einddoel.

Het verzamelen van voldoende informatie

De kans is vrij groot dat je al wat informatie voor mij hebt dat in het einddoel verwerkt moet worden. De kans is nóg groter dat die informatie nog niet volledig is. Samen kijken we naar de informatie die nog ontbreekt en bespreken we hoe die informatie gaan verkrijgen. Denk daarbij aan:

  • Interview (met jou, een medewerker van je bedrijf of een expert elders in het werkveld).
  • Deskresearch (het verkrijgen van informatie via het internet, uit boeken of verslagen).
  • Zoekwoordonderzoek (erachter komen op welke woorden jouw potentiële klanten zoeken, zodat jij daarop gevonden wordt in de toekomst).

Het hangt er vanaf naar welk eindresultaat we toewerken en de daarvoor in te vullen onderzoeksmethoden. Gaandeweg ons gesprek komen we daar vanzelf achter.

2. De zwart op wit fase

Tenzij beide partijen winnen, kan een akkoord niet blijvend zijn.
Jimmy Carter, 39e president van de Verenigde Staten

Plan de campagne maken

Zo, nu kennen we elkaar. Ondertussen weet jij beter wat je zoekt en heb ik een beter beeld gekregen over de invulling van het vraagstuk. Maar hoe nu verder? Allereerst leg ik alle besproken punten vast op papier. Nou ja, digitaal papier. Dit stuur ik naar je op, zodat je de lijst rustig na kunt lezen. Zodra je het eens bent met wat er staat genoteerd, ga ik rekenen. Ik maak een urenindicatie van alles wat ik voor je ga doen. Deze urenindicatie leg ik vast in een offerte die ik naar je opstuur. Op basis van de offerte laat je me weten of je daarmee akkoord gaat. 

Naast het opstellen van de offerte, leg ik ook randzaken vast. Afhankelijk van de grootte van de opdracht bereken ik het aantal correctierondes dat er waarschijnlijk nodig zijn. Elke opdracht is in ieder geval voorzien van één correctieronde. Een tekst die zonder feedback direct goedkeuring ontvangt is in mijn optiek nooit een goede tekst. Ook bespreken we in deze fase met elkaar of mijn naam bij het stuk wordt vermeldt. Heb je zelf randvoorwaarden voor de opdracht? Verwerk ik die ook in de opdracht. Alles ten goede van onze aanstaande samenwerking. 

Toevoegen en wegstrepen

Na het opstellen van de offerte en eventuele randzaken, stuur ik deze naar je op. Je kijkt nogmaals naar de lijst en laat me weten of je het er helemaal mee eens bent. Zo heb je altijd de mogelijkheid om iets weg te strepen op de offerte, maar ook om extra’s toe te voegen. Zo schuiven we de offerte heen en weer, totdat we allebei akkoord gaan met de inhoud. Rest ons enkel nog één laatste te maken afspraak voordat ik eindelijk aan de slag kan. 

Het bepalen van de deadline(s)

Het liefst werk ik met druk op de ketel. Een afgesproken datum in mijn agenda werkt voor mij als een rode lap op een stier. Ik staar ernaar en word erdoor gemotiveerd om actie te ondernemen. Het enige verschil is dat ik er niet woest van word. Enkel positief geprikkeld. Afhankelijk van de grootte van de opdracht bespreken we de deadline(s). Soms gaat het enkel om één einddeadline, waar een andere opdrachtgever het liefste tussendoor een keer meekijkt naar de progressie. Alles mag van mij, zolang het eindproduct er vervolgens maar naar is.

3. De praktijkfase

Niets is gemakkelijker dan zo te schrijven dat geen mens het begrijpt; niets is moeilijker dan belangrijke gedachten zo uit te drukken dat ieder mens ze begrijpt.
A. Schopenhauer, Duits filosoof uit de 18e en 19e eeuw

Onderzoek uitvoeren

Alle informatie die je op voorhand bezit, ontvang ik graag van je. Vervolgens ga ik voor je aan de slag om informatie in te winnen over de gedeeltes waar het nog aan schort. Dit doe ik op basis van de bepaalde uren die we hebben afgesproken. Hieronder enkele onderzoeksmethoden die ik uitvoer en wat daarbij komt kijken.

Deskresearch

Bij deskresearch ga ik op zoek naar geschikte bronnen en lees ik mij waar nodig in tot ik nagenoeg alles over het onderwerp weet. Vaak weet jij in je werkveld wel waar ik kan zoeken naar de juiste informatie. Is dat niet het geval? Ga ik mijn best voor je doen om zelf betrouwbare, onderbouwde bronnen voor je te raadplegen en bij te houden. Zo weet jij straks exact waar alle door mij geschreven informatie vandaan komt.

Interview

Is er een interview nodig? Lever jij me een geschikt persoon aan om te interviewen. Misschien ben je zelf wel de juiste informatiebron die alles weet, maar dat simpelweg niet op papier krijgt. Ook is het mogelijk dat het gaat om een werknemer binnen je bedrijf of een expert elders in het werkveld. Ik plan een afspraak in met de persoon die ik ga interviewen en bereid mij daar uitgebreid op voor. Uit het interview moet alle benodigde, missende informatie naar voren komen.

Zelf geef ik de voorkeur om ieder interview op te nemen. Tussendoor maak ik aantekeningen in steekwoorden en achteraf schrijf ik dit interview grotendeels uit. Ook dat is een tijdrovende klus, maar het zorgt wel voor allesomvattende informatie. Dit komt het eindproduct allemaal ten goede.

Zoekwoordonderzoek

Tijdens een zoekwoordonderzoek doe ik onderzoek naar de te gebruiken zoekwoorden. Klinkt vrij logisch, toch? Op basis van het onderwerp waarover ik ga schrijven, kijk ik naar welke zoekwoorden mensen daarvoor gebruiken op Google. Ook kijk ik daarbij naar concurrerende partijen en naar de mogelijkheden die er liggen om zelf beter te scoren in de zoekmachine. Dit zoekwoordonderzoek leg ik vast in een overzichtelijk document, zodat je zwart op wit ziet waar de kansen liggen. Op basis van dit zoekwoordonderzoek bedenken we passende content. Vervolgens schrijf ik die content.

Eerste versie schrijven

Zoals je ziet gaan er vaak al flink wat uren voorbij voordat er ook maar een woord op papier staat. Als schrijver dien ik simpelweg te weten waarover ik schrijf. Daar gaat onderzoekstijd in zitten. Zo komen uiteindelijk de beste teksten tot stand, waar je als ontvanger straks blij van wordt. Op basis van alle verkregen informatie schrijf ik een eerste versie van de op te leveren tekst(en). Dit doe ik op basis van wat wij in de offerte hebben afgesproken.

Zodra mijn eerste versie is geschreven laat ik die minimaal 24 uur rusten. Tijdens het schrijven zie ik soms de kleine foutjes niet meer. Door zelf met een frisse blik opnieuw naar de tekst te kijken, weet ik die alsnog op te sporen en aan te passen. Dit voordat jij ook nog maar iets van de inhoud hebt gelezen. Pas als ik écht tevreden ben met de eerste versie, stuur ik deze naar je op. Haastige spoed is zelden goed.

4. De controlefase

Ik heb helemaal de controle over deze kleine, kleine wereld daar bij de typemachine.
Joan Didion, Amerikaans essayist

Smachtend wachten op feedback

Je denkt waarschijnlijk dat er een pak van mijn hart valt op het moment dat ik een deadline haal. De waarheid is echter het tegenovergestelde. Juist op het moment dat ik een eerste versie van mijn tekst inlever, ben ik het meest kwetsbaar. Voor het eerst ziet iemand anders – jij – de rits aan woorden die ik op papier heb gezet. Alle informatie samengevat tot webteksten, een reeks blogs of SEO-teksten. Zoals ik al eerder aangaf geloof ik er niet in dat de eerste versie van mijn teksten perfect is. Vandaar dat ik van jou, of één van je medewerkers, feedback verwacht op mijn tekst(en). De correctieronde is nou eenmaal meegenomen in mijn werkwijze.

Na enkele dagen ontvang ik graag een mail van je terug. Vaak is dat een mail in de trant van: “Mooie tekst, maar ik zou toch … anders neerzetten”. Perfect, want dat is alles wat ik van je verlang. Ook mag je van mij oneindig strepen in de eerste versie, zodat ik aan de slag kan met de tweede versie. Deze tweede versie schrijf ik op basis van de eerste versie en jouw feedback. Zodra mijn tweede versie klaar is, laat ik deze wederom 24 uur rusten. Ik lees de tekst nogmaals na, doe mijn aanpassingen en stuur deze naar je op. Precies op of vóór de deadline, zoals we dat samen hebben afgesproken. Als we meerdere feedbackrondes met elkaar hebben besproken, herhaalt dit proces zich vaker.

5. De eindfase

Van alle dingen moet men het einde in het oog houden.
Jean de La Fontaine, Frans schrijver uit de 17e eeuw

Tijd voor publicatie

Ieder begin kent een einde en elk einde is een nieuw begin. Zodra je de laatste versie van mijn geschreven tekst ontvangt, publiceer je die op de afgesproken manier. Een overwinningsmoment voor beide partijen. Tijd voor champagne! Mij geeft het telkens weer een kick als ik één van mijn teksten gepubliceerd zie staan op een andere site. Grote kans dat jij uiteindelijk blij bent met het ontvangen product, waar je zelf op voorhand nooit van had durven dromen. Je leest de tekst nogmaals door en denkt: “Dit had ik zelf niet voor elkaar gekregen”. Daarom neem je een tekstschrijver in dienst om allesomvattende informatie op een hapklare manier in elkaar te zetten.

Facturatie

Op het allerlaatste moment is er nog één cruciale fase om de opdracht af te ronden: de facturatie. Tijdens het opstellen van de offerte bespreek ik direct met je hoe we de facturatie aanpakken. Zo staat aan het einde van de opdracht niemand voor verrassingen. Als we op voorhand een duidelijk overzicht creëren van de uit te voeren handelingen, werk ik het liefste met een aanbetaling van in ieder geval 30% van het totaalbedrag. Zodra de opdracht in goede orde is afgerond, verstuur ik het restant van de factuur.

Zie ik je snel weer?

Natuurlijk vind ik het leuk om telkens nieuwe mensen, branches en onderwerpen te verkennen. Toch vind ik het net zo prettig om langdurige samenwerkingen op te bouwen. Ben je tevreden met mijn diensten als tekstschrijver? Kom dan in de toekomst gewoon weer bij me terug! Bijkomend voordeel is dat ik al enige informatie heb vergaard over jouw branche, waardoor de volgende opdracht alleen maar sneller verloopt. Zonder dat daarbij kwaliteit verloren gaat.