Beeldspraak is het gebruiken van figuurlijke taal om een krachtiger beeld in het hoofd van de lezer te plaatsen. Dit is een kunst die voornamelijk door tekstschrijvers, dichters en copywriters wordt gebruikt. Oh, wacht eens even. Dat ben ik! Hoewel, die dichter moet ik nog in mezelf ontdekken. Maar in mijn teksten maak ik zeker gebruik van beeldspraak. Er zijn verschillende manieren om deze techniek toe te passen in teksten. Elke vorm van beeldspraak focust zich op het prikkelen van een ander zintuig.
Welke soorten beeldspraak zijn er?
Alle soorten beeldspraak zijn gekoppeld aan een ander zintuig. De ene zin haalt de geur (olfactorisch) van oma’s zelfgebakken appeltaart van vroeger op uit je jeugd.
In de vensterbank stond een versgebakken appeltaart. De wind stond de goede kant op, want zodra ik het tuinhekje opende kwam mij een geur tegemoet die zich te midden hield tussen de hemel en het paradijs. Alleen oma weet de perfecte verhouding tussen appel, kaneel en rozijnen te vinden.
Voorbeeld olfactorische beeldspraak
In een ander verhaal lees je over een kwetterende koolmees, waarvan je het twieten (auditorisch) inbeeld.
Elke ochtend weer hoor ik het opgewekte gekwetter van een koolmees door mijn openstaande slaapkamerraam. Alsof de mooiste vrouw ter wereld op een harp speelt en je al het geluk in de wereld wenst. Beter dan het helse alarm van mijn oude wekkerradio.
Voorbeeld auditorische beeldspraak
Woorden helpen om je zintuigen denkbeeldig aan het werk te zetten. In totaal zijn er vijf vastgestelde soorten beeldspraak, allen gekoppeld aan een ander zintuig. Dit zijn:
- Olfactorisch (reukvermogen)
- Auditorisch (gehoor)
- Visueel (zicht)
- Gustatorish (smaak)
- Tactiel (voelen)
Bedenk je vooraf goed wat jouw bedrijf uitvoert en op welk zintuig je inspeelt. Verkoop je voedsel? Dan is het interessant om je te focussen op olfactorische en gustatorische beeldspraak. Beschrijf de geur van een versgebakken brood of de ervaring van de eerste hap. Bied je auto’s aan? Dan ga je voor visuele, auditorische en tactiele beeldspraak. Beschrijf hoe strak het nieuwe design is, vertel over het ronken van de motor. Of juist hoe geluidsloos die is. En geef je lezer het gevoel alsof deze zelf over het asfalt raast in een nieuwe bolide.
Waarom gebruiken schrijvers beeldspraak?
Hierboven ging ik al in op de verschillende soorten beeldspraak en wanneer je deze kunt toepassen. Er zijn veel redenen denkbaar voor een schrijver om beeldspraak te gebruiken. Het eerste en meest belangrijkste is om de lezer direct mee je verhaal in te trekken. Het is met deze techniek mogelijk om je lezer te laten ervaren wat hij waarneemt met zijn zintuigen. En daardoor ervaart tijdens het lezen. Hiermee wakker je de volledige inbeeldingskracht aan. Andere redenen waarom je beeldspraak toepast zijn:
- Het interessanter maken van een tekst. Door de lezer de tekst te laten ervaren maak je de stof direct minder droog. Beeldspraak maakt het mogelijk om iedere tekst om te toveren tot een pageturner.
- Het geven van meer diepgang. Gebruik figuurlijk taalgebruik om symboliek te creëren. Laat je lezer doordenken in een bepaalde situatie door te spelen met de juiste vergelijkingen.
- Het creëren van een situatie en een personage. Je lezer komt direct in een situatie terecht en kruipt in het hoofd van een door jou bedacht personage. Hoe meer diepgang jij geeft aan de omgeving en het waarnemingsvermogen, hoe gedetailleerder jouw lezer zich kan inbeelden in de situatie.
Pas beeldspraak toe in je teksten
Er zijn verschillende manieren om teksten te schrijven. Je kunt kiezen voor zakelijke, strakke teksten met veel vakjargon. Interessant voor de kenners in je vakgebied. Maar de leken sluit je buiten. Knak je vingers en probeer speelser om te gaan met je taalgebruik. Bedenk welke zintuigen van je lezer wilt prikkelen en pas de juiste beeldspraak daarin toe. Liever uitbesteden? Neem vrijblijvend contact met mij op via de contactgegevens bovenaan de pagina. Ga ik samen met je op zoek naar de perfecte beeldspraak in jouw teksten.
Recente reacties