0681724008 babbelenmet@lurz.nl

Het voorstellingsvermogen is het vermogen om dingen in te beelden die er in daadwerkelijkheid niet zijn. Klinkt heel zwaar en misschien roept het zelfs een negatieve associatie op. Maar het voorstellingsvermogen is juist heel mooi! Voor zover we weten bezit alleen de mens over een voorstellingsvermogen. Tijdens onze slaap gebruiken we dit om te dromen. Hetzelfde doen we tijdens die saaie presentatie van een collega. Dan dromen we weg. Er zijn veel situaties waarin we gebruik maken van ons voorstellingsvermogen. Door als bedrijf of organisatie gebruik te maken van het voorstellingsvermogen van je (potentiële) klanten, sta je een streepje voor. Hier de drie grootste voordelen van het voorstellingsvermogen.

1. Maak afwezige ‘dingen’ aanwezig

Wow, direct weer dat vage begrip. Maar in essentie is dit wat het voorstellingsvermogen is. Het maakt niet uit of je 16, 40 of 75 jaar oud bent: je hebt al heel wat meegemaakt in het leven. Of het nu gaat om je tijd op de middelbare school, een eerste baan of een kerstdiner met familie. Dit noem je ervaring. Telkens als je wordt geconfronteerd met een vraag of situatie waar je al ervaring mee hebt, gebruik je je voorstellingsvermogen voor de volgende keer. Het vorige kerstdiner was een grote aanfluiting met een ruzie tussen opa en oma. Je maakt een voorstelling in je hoofd over hoe kerst dit jaar hopelijk beter zal zijn. Of juist niet. Afhankelijk van welke mentale noot je meegeeft aan je gedachte, vormt zich een beeld in je hoofd.

Het voorstellingsvermogen bied je de mogelijkheid om opgedane ervaring uit het verleden om te buigen naar het heden en de toekomst. Je voorspelt de toekomst zonder te weten of die toekomst uitkomt. Gebruik je deze techniek in je teksten? Dan is het vooraf goed om te weten of je lezer al ervaring heeft met het onderwerp. Zo ja, welke associaties heeft je lezer met het te behandelen onderwerp? Of misschien gaat het om een eerste kennismaking. Welke woorden gebruik je om je potentiële klant de juiste voorstelling te laten maken van jouw verhaal? Allerlei zaken om rekening mee te houden.

2. Voorstellingsvermogen helpt je denken in oplossingen

Zoals hierboven beschreven werkt je voorstellingsvermogen op basis van ervaring. Maar het werkt ook op je onwetendheid. Stel je voor dat je een presentatie moet houden voor een groep mensen. Doodeng. Van de gedachte alleen al loopt het zweet over je rug. Als je dit nog nooit eerder hebt gedaan, zie je alleen de beren op de weg. Je begint te malen en bouwt een denkbeeldig doembeeld op over deze aanstaande activiteit. Je voorstellingsvermogen werkt in deze situatie negatief en zet je aan het piekeren. En van piekeren is nog nooit iemand beter geworden. Je gedachten cirkelen rondom het probleem, zonder tot een oplossing te komen.

Maar het voorstellingsvermogen helpt je toch te denken in oplossingen? Dat klopt! Maar die denkwijze vasthouden vergt wel enige oefening. Het klassieke voorbeeld in het geval van een presentatie is door je publiek zich in hun ondergoed in te beelden. Zo ga je zelfverzekerder door je presentatie heen. Een ander voorbeeld, van een heel ander niveau, is één van Albert Einstein. Hij bedacht ooit in zijn hoofd de ‘Algemene Relativiteitstheorie’ op basis van kennis die hij had vergaard. Pas vele jaren later werd duidelijk dat zijn theorie daadwerkelijk klopte. Gebruik je voorstellingsvermogen door aan een probleem te denken met al je huidige kennis. Pas die kennis toe en kijk waar eventueel nog kennis mist. Of kom direct tot een gepaste oplossing, omdat je al voldoende weet. Zolang je gedachten de vraag positief benaderen.

3. Wakker je creativiteit aan

Iedereen is creatief. Punt. Uit. Creativiteit vind je niet altijd in kunstzinnig werk. Natuurlijk zijn schrijvers, filmmakers en designers creatievelingen die er hun beroep van hebben gemaakt. Maar een boekhouder is creatief in het vinden van oplossingen om geld te besparen. Hoewel creatief boekhouden wel een term met een dubbele laag is. Neem dan een koophandelaar die markt na markt afstruint en op creatieve manier de beste deals binnenhaalt. Ook dat is grotendeels ervaring, maar ook hier doet voorstellingsvermogen zijn werk. Let maar eens op de volgende anekdote:

De scootmobiel van mijn ‘overleden’ oma

Mijn vader kocht ooit een tweedehands scootmobiel. Niet om te houden, maar om weer te verkopen. ‘Zo jongen, vanaf nu was deze scootmobiel van je overleden oma’, zei hij tegen mij. Ik vond het maar een raar verhaal. Later die dag ging de telefoon van mijn vader. ‘Opletten’, zei hij met een knipoog. Vervolgens hield hij een groot lulverhaal over mijn ‘overleden oma’, de scootmobiel en de huidige staat ervan. Later zei hij: ‘Mensen kopen nu eenmaal liever een tweedehands product waar zuinig mee is omgegaan. Dat label hebben oude omaatjes’.

Hij verkocht de scootmobiel met een mooie winst en van de uiteindelijke koper is nooit meer iets vernomen. Zal uiteindelijk een prima scootmobiel zijn geweest. In dit geval was het een leugentje om bestwil waar ik nog steeds om kan lachen. Maar in de praktijk ging dit allemaal om het planten van het juiste beeld in het hoofd van de koper. Met inbeeldingskracht wist hij een ander te overtuigen om zijn product te kopen. En dat ook nog voor het bedrag dat hij wilde ontvangen.

Voorstellingsvermogen in je teksten

Je kunt deze kunst verbaal gebruiken, maar ook in je teksten. Zakelijk wil je natuurlijk niet liegen. Dat is ook niet mijn insteek. De edele kunst van het voorstellingsvermogen pas ik graag op natuurlijk manier voor je toe in je verhaal. Op zo’n manier waar jij op dit moment nog geen voorstelling van kunt maken. Hoe? Neem daarvoor vrijblijvend contact op via mijn contactgegevens bovenaan de site.