0681724008 babbelenmet@lurz.nl

We verslinden het ene verhaal na het andere. Dat doen we in de vorm van series op Netflix, films in de bioscoop of met een boek op de bank. Veel verhalen volgen daarin een vaste structuur, namelijk die van de reis van de held. Leg verhalen als Harry Potter, The Lord of the Rings of een willekeurig ander verhaal eens naast elkaar. Van begin tot eind zijn er vaste elementen die terugkeren. De held van de reis is een prachtig mechanisme, bedacht door Joseph Campbell, die in veel verhalen terugkomt en simpelweg werkt. Deze techniek komt niet alleen tot zijn recht in verhalen, maar ook in de reis van de klant. In dit artikel neem ik je mee op reis door dit mechanisme toe te passen op een praktisch voorbeeld: jouw zoektocht naar nieuwe webteksten. Uiteraard werkt dit ook in jouw aankoopproces naar andere diensten of producten. 

Het leven zoals het is

Elk verhaal begint met een status quo. Harry Potter lijdt een vervelend leven in de bezemkast bij zijn oom en tante en Frodo rookt wat bladeren uit zijn pijpje in The Shire. Een leven zoals ze niet anders gewend zijn. Datzelfde geldt voor jou in je zoektocht naar webteksten. Je leeft je huidige bestaan met webteksten die je ooit zelf hebt geschreven. Alom vrede met de situatie. Zolang er niets geks gebeurt, kom je vanzelf wel bij je pensioenleeftijd aan. 

Totdat er iets verandert

Toch is dat repetitieve leven elke dag ook niet wat je wilt. Of het nu je eigen keuze is, of niet. Harry Potter ontvangt een brief van Hogwarts waarin staat vermeldt dat hij een tovenaar is en Gandalf confronteert Frodo met een krachtige ring die uiteindelijk in een vulkaan moet worden vernietigd. Potdomme, werk aan de winkel. 

Reis van de held

Jij ontvangt ineens een mail van iemand of spreekt een oude klant die je confronteert met de inhoud op je website. Deze sluit niet meer aan bij de huidige tijd. Na verloop van tijd merk je dat je offerteaanvragen en verkopen beginnen te dalen. Is dit het begin van het einde?

Plan de campagne

Er moet iets veranderen op basis van de nieuwe informatie. Harry Potter wordt bij zijn nare familie weggetrokken en naar een tovenaarsschool gestuurd. Had hij aan het begin van de zomervakantie ook niet gedacht. Frodo krijgt een metgezel – Sam – toegekend en gaat op pad. De eerste klus is om de ring geruisloos naar de elven zien te brengen. Zij zoeken het verder maar uit met die ring. Beiden gaan op avontuur in hun volledig nieuwe wereld. Is dit wat ze wilden? Eerst niet.

Jij voelt ook dat er iets moet veranderen. Hoe zorg je ervoor dat je website beter wordt bezocht en terugkeert naar het oude? Of zelfs daar voorbij? Je komt in aanraking met een tekstschrijver die de klus wel voor je kan klaren. Maar welke kies je nu en wat moet er gebeuren? Heb je er wel budget voor? Je krijgt het Spaans benauwd van de aanstaande veranderingen. De twijfel slaat toe.

Twijfelen hoort erbij

Harry Potter dacht ook niet direct: ‘jottem, ik ben een tovenaar’. Toen Hagrid langskwam om hem een verjaardagstaart te geven, twijfelde hij enorm. Grote gek, met je rijke fantasie. Harry werd min of meer gedwongen om mee te gaan. Bij zijn familie was het ook niet echt een feestje. Frodo had hetzelfde. Waarom niet gewoon lekker pijpjes roken in het gras, maar op avontuur gaan naar het onbekende in de boze duistere buitenwereld? Toch worden ze overgehaald om aan de reis van de held te beginnen. Het is hun purpose.

Waarschijnlijk denk jij ook niet direct: ik ga flink investeren in nieuwe webteksten. Je weegt de kosten tegen de baten op. Van de opgevraagde offertes schrik je je een hoedje. ‘Zoveel voor een stukkie tekst?!’ Misschien toch zelf eerst nog maar een keer die webteksten herschrijven. Het aanmodderen blijft doorgaan en de neerwaartse spiraal is ingezet. Toch die ene, aardige tekstschrijver nog eens om advies vragen? Een goed gesprek kan geen kwaad.

Frodo

Geef je eraan over

Goed, je leven gaat veranderen. Je hebt hulp nodig van iemand anders dus geef je je er volledig aan over. Harry laat zich leiden door Hagrid en leert over de verborgen wereld waar hij nooit vanaf wist. Hoe Harry een bekende is voor iedereen in de tovenaarswereld en dat er nog veel te leren is voor hem. Hij Die Niet Genoemd Mag Worden zal moeten sterven in Harry’s naam. De moordenaar van zijn ouders. Harry gaat all-in en krijgt een eigen toverstaf, uil en schoolboeken, leert toverspreuken en vliegt zo weg op een bezemsteel. 

Frodo ademt een keer diep in en vertrekt uit The Shire. Rennend, hijgend en puffend op weg naar de elven. Tussendoor aangevallen door Black Riders en allerlei ander gespuis. Maar in zijn hoofd heeft Frodo maar één doel en die zal hoe dan ook behaald worden. Gelukkig is hij niet alleen. Naast hulp van Sam, neemt hij ook Merry en Pippin met zich mee. Eenmaal bij de elven denkt Frodo ook: ‘weet je wat, ik ben hier al gekomen, ik breng die ring net zo lief zelf naar de vulkaan. Waar moet ik heen?’

Jij besluit je ook aan de volgende stap over te geven. De tekstschrijver schetst een uitgebreid plan voor je webteksten. Hij besluit een interview met je af te nemen, de doelgroep voor je vast te leggen en een analyse te houden van je bedrijf. Hij vertelt welke pagina’s hij gaat schrijven en hoe de nieuwe structuur van je website eruit komt te zien. Je ziet de wonderlijke nieuwe wereld van je website voor je ogen verschijnen. Het kan dus anders. In je eentje was dit niet gelukt.

Test, test, test

Woorden zijn vaak makkelijker dan daden. Harry ontmoet Perkamentus die hem vertelt: ‘jij bent de sleutel om Voldemort te verslaan’. Ouwe gek. Harry weet nog niet eens hoe alle toverspreuken werken. Een paar boeken (of films) later weet je in ieder geval hoe het afloopt. Maar dat duurt even. Daar zitten flink wat obstakels tussen die het verhaal van Harry Potter vertellen. Een bergtrol in het toilet, een draak in het bekertoernooi en een heleboel dode allianties. Maar die Voldemort, die gaat eraan.

Datzelfde geldt voor Frodo. Hij gaat door de mijnen van Moria, de Dode Moerassen en grotten van Cirith Ungol om uiteindelijk de ring in het vuur te gooien. Had hij tussendoor maar een pijpje om even bij te komen van al die indrukken. Dertien maanden duurt het voordat zijn reis ten einde komt. Zowel voor Harry Potter en The Lord of the Rings is dit een uiterst beknopte samenvatting van epische momenten.

Jij als investeerder in nieuwe webteksten wordt ook flink getest. Je duikt in de diepste krochten van je brein om ook tot jouw purpose te komen. De tekstschrijver weet de juiste vragen te stellen om jou te testen. Je geeft antwoord op vragen waar je nooit bewust mee bezig was. Je leert veel over jezelf en je bedrijf en hoe je deze nu écht neer wilt zetten. Een hoop innerlijke strijd, die je overwint om tot het bevrijdende antwoord te komen. 

Tijd voor verandering

De ring is vernietigd. Voldemort is dood. Beide werelden gaan een tijd van vrede tegemoet. Harry trouwt met zijn grote liefde, wordt vader en krijgt kinderen. Frodo keert terug naar The Shire, schrijft het avontuur op en besluit uiteindelijk om samen met de elven te leven. Zowel Harry en Frodo zijn een ander mens geworden na hun reis. De reis van de held. Die verhalen duurden iets langer dan een paar sessies met een tekstschrijver om tot een einde te komen. Maar een strijd was het zeker. Ook voor jou.

Jij ontvangt de nieuwe webteksten van je tekstschrijver. Wat een verschil. Hier en daar misschien nog een kleine aanpassing, maar verder ben je als een kind zo blij. Je past de webteksten toe op je site en laat de buitenwereld je metamorfose zien. Aanvragen stromen binnen. Offertes vliegen de deur uit. Had je maar eerder actie ondernomen. Die webteksten verdienen zichzelf uiteindelijk weer terug. 

Ervaar zelf de reis van de held

Wees de held van je eigen verhaal en zet jezelf over je twijfels heen. Onderneem actie en ga het avontuur niet uit de weg. Je keert terug als een herboren mens met een vernieuwde bedrijfsidentiteit. Crisis averted.