In mijn puberteit was ik een echte gamer. Zodra de schoolbel ging stapte ik direct op de fiets naar huis, pakte een glas ijskoude cola en slingerde de PlayStation aan. Tijd om de rest van de dag te verdoen aan meerdere potjes FIFA. Tussendoor riep moeders altijd voor het avondeten. Verdomme, net midden in een potje. Altijd riep ze op het verkeerde moment. Tenminste, zo ervoer ik dat tenminste. Al die kostbare tijd kon ik invullen met praktische activiteiten. Extrinsiek motiveerden mijn ouders mij dan ook om eens iets zinnigs te doen. Af en toe deed ik dat dan met tegenzin. Mijn intrinsieke motivatie verlangde naar het volgende potje FIFA. Twee uitersten die af en toe flink met elkaar botsten. Zolang de ontvanger niet openstaat voor de boodschap, gebeurt er weinig.
Wat is extrinsieke en intrinsieke motivatie?
Grote kans dat je wel eens van extrinsieke en intrinsieke motivatie hebt gehoord. Kort en bondig betekent dit als volgt. Bij extrinsieke motivatie proberen externe bronnen, zoals je ouders of een opdrachtgever, je te motiveren. Je voert een taak uit voor een beloning of om iemand anders blij te maken. Inhoudelijk doet het je niets. Denk bijvoorbeeld aan het doen van die ene nare zomerbaan waar je geen zin in hebt, maar van het salaris kan je wel nieuwe kleren kopen.
Intrinsieke motivatie betekent dat je iets doet omdat je het leuk vindt om te doen. Je hebt bijvoorbeeld een hobby gevonden waarin je de tijd verliest of je verdoet simpelweg je tijd de hele dag aan potjes FIFA. Zolang de motivatie voor de activiteit vanbinnen komt. Zo, weet je dat ook weer.
Extrinsiek en intrinsiek taalgebruik
Ook in je taalgebruik is het verstandig om vooraf goed na te denken over de motivatie van de lezer. Zo bestaat er extrinsiek en intrinsiek taalgebruik, wat je weer kunt toepassen binnen je marketing. Dat werkt als volgt:
Extrinsiek taalgebruik
Extrinsiek taalgebruik is taalgebruik dat zich focust op het bieden van beloningen. Binnen de marketing gaat dit bijvoorbeeld om zinnen als: “Ontvang 5% korting als je voor minimaal €30,- aan producten koopt” of “Vanaf €15,- betaal je geen verzendkosten”. Extrinsiek probeer je de ontvanger te motiveren om meer te kopen door een beloning te geven. De lezer wil waarschijnlijk alleen dat ene product kopen. Toch raakt deze persoon misschien verleidt tot het doen van meerdere aankopen.
Intrinsiek taalgebruik
Dan is er ook intrinsiek taalgebruik. Dit type taalgebruik pas je toe in teksten om een gevoel op te wekken bij de lezer. Voorbeelden hiervan zijn teksten als: “Bij iedere aankoop vanaf €25,- planten wij een boom in jouw naam” of “Doneer €3,- per maand en help Maliek om schoolboeken te kunnen kopen”. Hiermee probeert een bedrijf of organisatie jou te motiveren om actie te ondernemen voor iets waar jij beter door gaat voelen. Stiekem wil jij bijdragen aan een betere wereld. Stiekem gun jij Maliek net zo’n leuke schooltijd als dat jij ooit hebt gehad.
Maar intrinsieke motivatie moet toch vanbinnen komen?
Hierboven heb ik het over intrinsieke motivatie en intrinsiek taalgebruik. Twee verschillende termen die allebei iets anders betekenen. Maar ze werken ontzettend goed samen. Als jij vooraf goed onderzoek doet naar de lezer van je teksten, dan weet je precies waarin ze geïnteresseerd zijn. Door met intrinsiek taalgebruik in te spelen op de emoties en de interesses van de lezer, raak je de juiste snaar. Zo weet jij met wat puzzelen en meten als extrinsieke factor de intrinsieke motivatie van de lezer aan te wakkeren. Snap je het nog? Hieronder een voorbeeld.
Van intrinsiek taalgebruik naar intrinsieke motivatie
Om de intrinsieke motivatie van je lezer aan te wakkeren, heb je informatie nodig. Er zijn verschillende manieren om aan al die informatie te komen. Met logisch nadenken en simpelweg experimenteren is het ook mogelijk om een eind te komen.
Jij als bedrijf
Stel je bent als bedrijf actief in de cosmetica. Je verkoopt zeep, shampoo en make-up zonder verwerkte dierlijke materialen. Ook test je jouw producten vooraf niet op dieren. Een fantastische productlijn waar ongetwijfeld veel mensen voor staan te juichen.
En je doelgroep
Je doelgroep bestaat – naar verwachting – grotendeels uit vrouwen die het beste voort hebben met de wereld. In het dagelijkse leven eten zij bewust, zoals bijvoorbeeld veganistisch of volledig vegan. Kleding kopen ze misschien tweedehands of enkel van natuurlijke materialen. Mensen die proberen om met elke activiteit iets bij te dragen aan een groenere wereld.
Brengt het volgende taalgebruik
Bij deze doelgroep past extrinsiek taalgebruik waarschijnlijk niet. Iemand belonen met 10% korting kán helpen om iemand over te halen. Maar voor deze doelgroep zal dit geen leidende factor zijn. In je taalgebruik is het verstandiger om intrinsiek taalgebruik toe te passen. Ga de diepte in en vertel hoe jouw producten diervriendelijk worden getest en waarom een aankoop bijdraagt aan een betere wereld. De lezer gebruikt waarschijnlijk nog steeds zeep, shampoo en make-up en zoekt naar een natuurvriendelijk alternatief. Door als bedrijf daarover te praten en te prediken, wakker je de intrinsieke motivatie van je lezer aan.
Verdorie, werkt dat zo?
Ja! Hoe beter jij weet wie je doelgroep is en waar ze van houden, des te beter jij daar met je taalgebruik op in kunt spelen. Bij de ene persoon werkt intrinsiek taalgebruik beter, waar de andere persoon gevoeliger is voor extrinsiek taalgebruik. Pas intrinsiek taalgebruik juist toe en speel zo in op de intrinsieke motivatie van je lezer. Daarmee scoor je blije klanten. Geen idee hoe je dat zelf kunt doen? Mijn contactgegevens vind je bovenaan de pagina.
Recente reacties