0681724008 babbelenmet@lurz.nl

Vandaag leg ik jullie uit waarom je een nieuwsbrief naar je klanten stuurt. Of waarom je dat zou moeten doen. Het is vrij eenvoudig om een dergelijk systeem op je site te implementeren, maar lastig om consistent te onderhouden. Toch is anno nu e-mail marketing nog steeds één van de meest effectieve manieren van marketing. Er zijn meer gebruikers van e-mail dan van Facebook en Twitter samen. De meeste mensen controleren meerdere malen per dag hun mail en hebben hun push notificaties daarop ingesteld. Hoe mooi is het als jij op vaste momenten bij je klant in de mailbox verschijnt met iets dat jij te vertellen of verkopen hebt? Hier 3 belangrijke redenen waarom je dus een nieuwsbrief verstuurt:

1. Direct contact met geïnteresseerden

Als je ergens in geïnteresseerd bent, wil je graag op de hoogte blijven van alle nieuwtjes. Stel jij bent een die-hard Donald Duck fan, dan ben je misschien al jaren ingeschreven op het Donald Duck weekblad. Elke week de nieuwste strips bij jou op de deurmat. Telkens kijk jij ernaar uit om het nieuwste boekje te ontvangen. Net als veel andere weekbladen, had men dit bij Disney al vroeg door. Creëer verwachtingen, kom ze na, weest consistent en verras.

Hetzelfde principe werkt voor nieuwsbrieven. Zorg ervoor dat mensen die je site bezoeken een mogelijkheid hebben om zich voor jouw nieuwsbrief in te schrijven. Lang niet iedereen zal zich inschrijven, maar de mensen die dat wel doen, zijn de mensen die je écht nodig hebt. Zo bestaat je uiteindelijke mailinglist uit mensen die geïnteresseerd zijn in wat jij te vertellen en eventueel te verkopen hebt.

Maar mensen kunnen ons toch ook volgen via social media?

Dat klopt helemaal! Gebruik vooral ook de social media platformen waarop je gebruikers zich bevinden. Toch is de kans groter dat men jouw berichten via mail eerder ziet dan via de socials. In iemands mailbox verschijn je sowieso, zij het in de reguliere mailbox of als spam. Toch komt ruim 90% van alle verstuurde mails correct aan. Het exacte percentage herleid je eenvoudig terug door bijvoorbeeld Mailchimp te gebruiken.

Op social media is er altijd de kans dat jouw volgers je boodschap missen. Ieders persoonlijke algoritme is anders ingericht. Zo kan je met een miljoen volgers op je bedrijfsaccount op Facebook alsnog maar 300.000 mensen bereiken. Stel je hebt een miljoen mensen in je mailinglist, dan ontvangen naar verwachting minimaal 900.000 de boodschap die jij te versturen hebt.

2. Je blijft ‘top of mind’

Als jij telkens op vaste momenten een boodschap naar je meest trouwe klanten overbrengt, blijven zij zich jouw bestaan herinneren. Of je nu dagelijks, wekelijks of maandelijks een nieuwsbrief gaat versturen, je blijft ‘top of mind’. Misschien had iemand allang besloten om iets bij je te kopen of een afspraak bij je te maken, maar is die persoon er nog niet aan toegekomen. Je verschijnt met een enkele push melding weer in iemands bestaan, waardoor je alsnog dit gedrag triggert.

3. Doorstuur materiaal

Afhankelijk van het doel van je nieuwsbrief, verandert ook telkens de context. De ene nieuwsbrief wordt ingezet om informatie te verspreiden, terwijl een andere juist een tijdelijke aanbieding bevat. Zorg ervoor dat de inhoud van je nieuwsbrief direct de aandacht van de ontvanger trekt met een goeie titel. De ontvanger kent vaak meer mensen met dezelfde interesses. Stel de inhoud van jouw nieuwsbrief is interessant voor de directe kring van de ontvanger, zal hij of zij deze sneller doorsturen. Zo kom je makkelijker in contact met een mogelijke nieuwe doelgroep, die je vanuit je zelf misschien niet had bereikt.

Waarom verstuur je nog geen nieuwsbrief?

Lang verhaal kort: het versturen van een nieuwsbrief kan flink wat tijd in beslag nemen. Allereerst dien je telkens nieuwe invalshoeken voor je nieuwsbrief te bedenken. Als tweede moet deze mail telkens weer in elkaar gezet worden en op tijd uitgestuurd worden. Mis je een week? Dan merken je echte fans dat direct. Dat is niet wat je wilt. Graag denk ik een keer vrijblijvend met je mee naar hoe een nieuwsbrief bij jouw bedrijf geïmplementeerd kan worden.