0681724008 babbelenmet@lurz.nl

Wat is een contentstrategie? Die vraag stelt men mij wel eens naar aanleiding van mijn site. Vooral voor mensen die niet weten wat een contentstrategie is, is het aan te raden om er gebruik van te maken. Maar waarom betalen voor iets waarvan je niet weet wat het is? Zelf zou ik dat ook niet snel doen. Vandaar dat ik vandaag toelicht wat een contentstrategie is en wat je er als bedrijf aan hebt. Mocht je na het lezen denken: dat mis ik inderdaad! Help ik je vervolgens graag verder met het realiseren daarvan.

Wat is het?

In de breedste zin van het woord is een contentstrategie een vooraf uitgedacht plan om informatie te verspreiden. Daarin staat uitgelegd welke content wordt gedeeld, op welke manieren, in welke vormen en wanneer. Klinkt makkelijk, maar probeer eens een maand lang iedere dag originele content te bedenken die aanslaat. Grote kans dat je in je eentje de maand niet vol krijgt. Geeft ook niet, want het is ontzettend moeilijk om in je eentje een contentstrategie op touw te zetten voor je hele doelgroep. Ook ik heb hulp nodig van mensen uit je organisatie, voordat ik bepaal wat er in de contentstrategie komt.

Bepaal het doel

Allereerst is het belangrijk om het doel van de contentstrategie te bepalen. Het ene bedrijf wil simpelweg haar doelgroep informeren en vervolgens producten of diensten verkopen. Een ander bedrijf heeft als doel om zoveel mogelijk informatie van de eindgebruiker binnen te hengelen. Zorg ervoor dat je op voorhand duidelijk hebt welk doel je wilt behalen met je content, zodat daar de gehele contentstrategie op wordt aangepast. Lukraak content maken en als losse flodders de wereld inschieten werkt simpelweg niet (meer). Doelen kunnen zijn:

  • Een X bedrag aan conversies realiseren;
  • Informeren van je doelgroep;
  • Een X aantal aanmeldingen voor je nieuwsbrief realiseren;
  • Het aanboren van een nieuwe doelgroep

Analyseer de huidige status

Ook is het goed om te weten hoe de content van jouw organisatie momenteel de wereld ingestuurd wordt. Zet bijvoorbeeld alle content van de afgelopen zes maanden eens op een rij. Kijk daarbij naar:

  • De gebruikte platformen;
  • Consistentie waarmee content wordt geplaatst;
  • Gekozen vormen van de content (tekst, video, audio);
  • Het aantal interactiepunten (views, likes, conversies, etc.)

Kijk goed of er al een duidelijke lijn in zit of merk je toch dat er zomaar iets wordt gedaan? Mocht dit laatste het geval zijn, kijk dan eens welke gepubliceerde content de meeste interactiepunten heeft behaald. Kijk of je daar een consistente lijn in ziet en of je daar toepassingen voor weet te verzinnen voor in de toekomst.

Bepaal het succes van je contentstrategie

Het is belangrijk om het succes dat je wilt bereiken met je contentstrategie in cijfers uitdrukt. Het gaat niet enkel om het bereiken van méér aanmeldingen voor je nieuwsbrief. Stel voor jezelf exact vast hoeveel nieuwe aanmeldingen je wilt hebben, zodat je echt een na te streven doel creëert. Des te lekkerder voelt het als je na verloop van tijd precies dat aantal aanmeldingen behaald. Uiteraard hoeven dit niet per se nieuwsbrief aanmeldingen te zijn. Succes formuleer je net zo goed in keiharde knaken, als dat je doel is.

Strategie

Wie is de doelgroep?

Zolang jij voor je bedrijf niet duidelijk hebt wie je doelgroep is, zal je ook nooit de juiste snaar raken. Dan blijft het lukraak losse flodders schieten tot je af en toe eens in de bullseye schiet. Zonde van je tijd. Neem het volgende in acht bij het bepalen van je doelgroep:

  • Wie is je doelgroep
  • Welke (online) platformen gebruiken zij het meest?
  • Op welk(e) tijdstip(pen) zijn zij het meest actief?
  • What’s in it for them?
  • Het doel per stuk content

Zo weet je steeds beter waneer je de juiste mensen bereikt op de juiste manier. Veel systemen en sociale media geven je op de achtergrond wel de nodige informatie om dit te analyseren. Aan jou om te bepalen wat je met die informatie doet. Zorg er per stuk content voor dat er voor je doelgroep iets te winnen is. Hier een voorbeeld vanuit mij over dit artikel:

“Mijn doelgroep is de oprichter of beleidsbepaler van een jong bedrijf. Zij zijn het meest actief op LinkedIn, waarop ik deze content deel. Dat is over het algemeen tussen 9.00 – 17.00 van maandag tot en met vrijdag. Het liefst deel ik mijn content daarom aan het begin van de week, zo vroeg mogelijk. De lezer van dit stuk leert wat een contentstrategie is, omdat lang niet iedereen dat weet. Mijn doel is om die persoon te helpen met het realiseren van een eigen contenstrategie.” Transparanter kan ik niet zijn.

Bepaal de inhoud…

Zodra je weet wie je wilt bereiken en welk doel je wilt behalen, is het de taak om te bepalen hoe je dat gaat doen. Samen kijken we naar de inhoud van de in te vullen content en de consistentie waarop dit wordt gepubliceerd. Werkt het voor jouw doelgroep om iedere maandagochtend te beginnen met een korte video met een update van de laatste week? Of deel je op woensdagavond een top 5 tips om iets te realiseren? Of stuur je op donderdagochtend die ene mail met een verkooplink, zodat je nog net de laatste verkopen voor het weekend binnenhaalt? Hoe meer informatie je op voorhand hebt, hoe makkelijker het wordt om daar een invulling aan te geven.

Wat is contentstrategie

…en de platformen

Ook is het goed om te weten waarop je je content publiceert. Uiteraard kan je al je content overal tegelijkertijd op publiceren, maar ook dat is zonde van je tijd. Als jij weet dat je doelgroep een vrouw tussen 40 – 60 jaar is, dan is de kans groot dat het publiceren van je content op Facebook de beste optie is. Is je doelgroep de jeugd tot een jaar of 20? Probeer eens korte video’s te maken op TikTok en daar deze doelgroep op te bereiken. Bepaal vervolgens de tijdstippen waarop je publiceert en met welke consistentie. Zo krijgt je contentstrategie langzaam vorm.

Resultaten analyseren en opnieuw

Zelf werk ik het meest met contentstrategieën van een maand. Na een maand heb je voldoende informatie om een analyse te maken van de situatie. Vervolgens bepaal je op basis van deze resultaten of je doelen zijn gehaald. Misschien ben je er nog lang niet, heb je je doelen net behaald of ga je ruim over je vastgestelde doelen heen. Op basis van deze informatie bepaal je de inhoud voor de volgende maand. Zo sturen we telkens een stukje bij, tot de juiste snaar telkens wordt geraakt.